کدام رنگ برای هر فضا در نقاشی ساختمان مناسب است؟

رنگ ها به طور کلی به دو دسته رنگ های سرد و رنگ های گرم تقسیم می شوند. رنگ های سرد معمولا برای ساختمان هایی با نور فراوان و رنگ های گرم برای ساختمان هایی با نور کم مناسب هستند. علاوه بر طبقه بندی ذکر شده، رنگ های روشن و رنگ های تیره نیز بر محیط زیست تاثیر دارند. رنگ‌های روشن ساختمان‌ها را بزرگ‌تر نشان می‌دهند، در حالی که رنگ‌های تیره تأثیر معکوس دارند. بنابراین توجه به جزئیات، مهارت و تخصص در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان ضروری است.

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ دکوراسیون

از آنجایی که قانون ۶۰ ۳۰ ۱۰ یکی از ساده ترین و مهم ترین قوانین طراحی داخلی و دکوراسیون در توزیع هارمونی رنگ ها در فضاها است، این قانون اشاره میکند که رنگ های موجود در فضاها در سه بخش به سه نسبت مختلف به شرح زیر توزیع می شوند: به عنوان رنگ دیوارها، کف، مبلمان بزرگ با ابعاد بزرگ و یا فرش بزرگی که بر فضا تسلط دارد ترجیح داده می شود از رنگ های آرام و خنثی استفاده شود. که این رنگ نشان دهنده تکیه گاه فضا است و پس زمینه ای برای بقیه عناصر طراحی داخلی محسوب می شود.

رنگ آبی در دکوراسیون :

رنگ آبی یکی از آرامش‌بخش‌‌ترین رنگ‌ها در پالت برای طراحی‌داخلی می‌باشد و تنها رنگی است که دارای اثرات مثبت فراوان و تاثیرات منفی کمی برروی روان انسان است. از دیگر خصوصیات انواع رنگ آبی مختلف نیز می‌توان به تمیزی و طراوت آنها اشاره کرد.

اسامی رنگ های آبی: آبی نیلی،آبی لاجوردی، آبی کبالت، آبی ایرانی، آبی اطلسی، آبی نفتی، آبی کلاسیک، آبی کاربنی، آبی سرمه ای، آبی پاستیلی، آبی آسمان، آبی تیفانی، آبی فیروزه ای،سبز آبی

رنگ آبی ایرانی (Persian blue)

رنگ آبی ایرانی یک رنگ بین‌المللی است که هویت ایرانی دارد و به این دلیل آبی ایرانی نامیده شده چون در برخی از سفال‌های ایرانی و کاشی‌هایی در مسجدهای ایران و دیگر مناطق خاورمیانه استفاده شده‌است.

آشپزخانه و اتاق نشیمن: روانشناسان معتقدند برای آشپزخانه یا اتاق نشیمن می توان از آبی روشن استفاده کرد زیرا آبی روشن، سفید و سبز انتخاب های مناسبی هستند که نه تنها به محیط انرژی می بخشند بلکه آرامش را نیز به ارمغان می آورند. البته شایان ذکر است که رنگ محیط رستوران ها و غذاخوری ها اغلب قرمز است زیرا رنگ قرمز اشتها را تحریک می کند.

رنگ کاری اتاق نشیمن

رنگ اتاق خواب و اتاق کودک :

اتاق خواب: برای اتاق خواب هایی که برای استراحت و آرامش استفاده می شود، بهتر است از رنگ های تیره استفاده شود. رنگ های تیره در نقاشی ساختمان حس امنیت را القا می کنند.
اتاق کودک: اگر بچه دارید، باید حداکثر توجه را به انتخاب رنگ اتاق کودک داشته باشید. به عنوان مثال از استفاده از رنگ قرمز خودداری کنید زیرا ماهیت رنگ قرمز تشدید عصبانیت کودک است. بهتر است از رنگ های روشن مانند صورتی روشن یا بژ برای اتاق کودک استفاده کنید.

رنگ آبی:

به‌طورکلی تنالیته رنگ آبی، یک رنگ سرد می‌باشد و یکی از کمیاب‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است زیرا چیزهای آبی طبیعی زیادی وجود ندارد. در گذشته نیز رنگ‌ های آبی به دلیل کمیاب بودنشان گران بودند، بنابراین فقط خانواده‌های سلطنتی می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند و به‌همین‌دلیل انواع رنگ آبی برای قرن‌ها کمیاب باقی مانند.

رنگ کاری اتاق خواب